Veeleisend programma

Hoe voer ik oudere programma’s uit op Windows 7?

14 juni 2011

Hoe voer ik oudere programma's uit op Windows 7?

Ik heb nog een aantal wat oudere tooltjes en games liggen die het voortreffelijk deden onder XP, maar heel wat minder gewillig blijken onder Windows 7. Ik heb echter ontdekt dat sommige van die programma’s het wel doen als ik ze met de rechtermuisknop aanklik en Als administrator uitvoeren kies. Maar het is best vervelend dat ik dat telkens opnieuw moet doen. (Hoe) kan ik Windows aan het verstand brengen dat ik die programma’s altijd zo wil uitgevoerd zien?
Elishia Versijpen

Daarvoor kan je de wizard Programmacompatibiliteit ter hulp roepen. Klik met de rechtermuisknop op het programmapictogram (hou desnoods ook de Shift-toets ingedrukt) en kies Compatibiliteitsproblemen oplossen. Eventueel kan je het eerst testen met Probeer de aanbevolen instellingen, maar je kan ook meteen Problemen met programma oplossen aanklikken, waarna je – in jouw geval – een vinkje plaatst bijVoor het programma zijn aanvullende machtigingen vereist. Bevestig met Volgende, test het uit met Programma starten en druk nogmaals op Volgende. Klik ten slotte opJa, deze instellingen opslaan voor dit programma. Overigens is het ook mogelijk je voor dergelijke gelegenheden tijdelijk met de ingebouwde Administrator-account aan te melden – hoewel dat iets minder veiligheid biedt. Daarvoor moet je die account wel eerst wakker schudden: typ cmd in het zoekvak van het Windows startmenu en bevestig metCtrl+Shift+Enter. Voer op de opdrachtprompt het volgende commando uit: net user administrator /active:yes (vergeet de / niet!). Zodra je met Enter bevestigt, is de account toegevoegd.

Geef een reactie

